Ja arribem a la recta final i iniciem la nostra última PAC de l'assignatura. Us desitjo molta sort a tots i que sobretot continuem aprenent els uns dels altres, com hem anat fent al llarg d'aquesta assignatura tant interessant.
Us adjunto la meva fitxa resum del projecte que he desenvolupat, que tot i que la teniu al fòrum així podeu fer un altre cop d'ull. Va ser un projecte que vaig dur a terme a l'inici d'aquest curs escolar amb un grup de P4, espero que us agradi!!
a)
Títol:
|
Tots som iguals, tots som diferents.
|
b)
Agents personals i tecnologia mediadora
|
Aprenents: 21 alumnes de la
classe de P4 A, els pops, de l’escola Pla de Mar
Mediadora: Tutora de l’aula.
Raquel Jiménez
Tecnologia: Pel que fa a la tecnologia que intervindrà
en aquest procés d’aprenentatge comptem amb el buscador Google i el Youtube,
així com el Power Point.
|
c)
Problema de partença i descripció del problema
|
Descripció: Varem iniciar el curs amb una nova incorporació, en Saâd, procedent del
Marroc, sense escolaritat prèvia i sense cap tipus de noció sobre català ni
castellà. Això ens va portar a parlar sobre les diferents procedències que
teníem a l’aula (França, Equador, Marroc, República Dominicana, Espanya i
Bolívia). Vam voler aprendre més coses sobre aquests països per veure si
encara que tots som iguals fem coses diferents i tenim costums diferents. Vam
convidar a les famílies que ens expliquessin els seus costums i entre tots
vam anar descobrint els diferents menjars, cançons, balls, robes, idiomes...
Després vam mirar al youtube alguns balls i els vam intentar reproduir, i vam
buscar imatges al Google sobre els diferents menjars i robes...
Finalment va sorgir la necessitat de compartir el
nostre treball amb l’altre grup de P4 per tal de presentar millor a l’alumne
nou, així que vam decidir fer un Power Point de fotos de cada país a mode de
recull del que havíem après, per tal de desprès exposar-ho.
Terminologia de
Jonassen:
- Estructuració: El problema és clar i està ben estructurat. Tot i que
l'objectiu és conegut, podríem solucionar el problema mitjançant diverses
vies ja que no té una única solució.
- Complexitat: Pot generar certa dificultat degut a que els alumnes
són petits i s’estan iniciant en el procés de lecto - escriptura, per tant
necessiten sovint ajuda per cercar i escriure paraules.
- Especificitat de camp: Es tracta d'un problema ben situat
i contextualitzat.
|
d)
Com plantegen el problema els aprenents
|
En tractar-se d’un projecte ja no cal dir que hem
partit dels interessos dels infants, ja que com he exposat abans tot va venir
amb la incorporació d’un alumne nou a l’aula. Per tant afronten aquest tema
amb il·lusió i motivació.
Com plantegem el problema als aprenents per tal que els sigui significatiu: un cop vam realitzar el projecte
ens va sorgir la necessitat de comunicar tot el nostre treball a l’altre grup
d’alumnes de P4 per tal que coneguessin millor a l’alumne nou, ja que
comparteixen determinades activitats amb ell. Així que l’activitat de
realitzar el power point va sorgir d’una necessitat de comunicació d’aula i
per tant van estar molt motivats i engrescats amb la proposta.
|
e)
Context (de l’activitat i dels aprenents)
|
L’activitat està emmarcada en una classe de P4 de 21
alumnes on hi ha 6 alumnes immigrants de procedències diverses. L’índex de
participació de les famílies és molt elevat i els alumnes estan acostumats a
treballar per projectes ja que no tenen llibre de text. El projecte es va
desenvolupar a l’aula ordinària i a l’aula d’informàtica de l’escola, així
com també a la biblioteca on es troba una pantalla amb projector i hi ha més
espai pel moviment.
|
f)
Característiques
cognitives, emocionals, actitudinals i físiques dels aprenents.
|
-Cognitives: és un grup heterogeni, amb diferents nivells
d’aprenentatge. En general el grup és molt actiu i participatiu, contínuament
estan conversant entre ells i compartint experiències viscudes.
- Actitudinals: els alumnes estan molt il·lusionats i
motivats en totes aquelles activitats i el treball per projectes, tenen una
bona disposició i una actitud positiva cap a les activitats que hi plantegem.
|
g)
Competències
a assolir o demostrar. Objectius de forma operativa.
|
- Aprendre a tenir iniciativa.
- Treballar en equip de forma i de
forma cooperativa.
- Aprendre a ser i a actuar d’una
manera cada vegada més autònoma.
- Respectar les diferents costums
i folklores
- Conèixer eines i recursos TIC.
- Expressar idees i opinions.
|
h) Continguts
|
-
Vocabulari relacionat amb el
tema
-
Utilització correcte de les
TIC
-
Respecte cap a les diferents
costums dels països treballats.
-
Treball cooperatiu
|
i) Previsió de la seqüència d’activitats, orientació,
descripció de la previsió del paper mediador de les TIC.
|
Les activitats
segueixen l’estructura d’un projecte. Inicialment partim del que sabem i el
que volem saber i a partir d’aquí i amb l’ajuda i col·laboració de les
famílies busquem informació sobre els països de procedència dels nostres
companys/e d’aula i els comparem amb els costums que tenim nosaltres aquí.
A partir de les
exposicions que fan les famílies convidades (roba, menjars, música, balls...)
va augmentant l’interès dels infants per conèixer més coses i això fa que
sorgeixi la necessitat que busquem aquestes coses a la web. Per tal de
realitzar-ho busquem imatges al Google i busquem vídeos i cançons al Youtube,
Per tal de fer
un recull amb tot el que hem après i poder transmetre-ho a l’altre grup de P4
decidim crear un Power Point (amb ajuda de la tutora). En aquest projecte les
TIC han jugat un paper important ja que ens han ajudat a aprofundir sobre els
conceptes treballats i a exemplificar a la perfecció el títol d’aquesta
proposta: tots som iguals i a l’hora tots fem coses diferents.
|
j) Fonamentació psicopedagògica del disseny i vinculació
amb els continguts. En què et bases per decidir aquest problema i aquestes
tasques? Quina investigació empírica ho recolza?
|
En aquest projecte, com en
qualsevol alt res parteix dels interessos dels alumnes ja que es una proposta
que es consensua a l’aula, es tria per votació i ells estan implicats en ella
des del seu inici. Així doncs, en aquest sentit, suposem que es compleix la
premissa bàsica per que es doni un aprenentatge significatiu: partir dels
interessos dels infants.
En tractar-se d’un projecte
d’educació infantil hem de dir que es treballen les tres àrees de forma
interrelacionada, i que en aquesta fitxa explicativa ens hem centrat en
explicar amb més detall les activitats relacionades amb les TIC, però
realment en aquet projecte estan incloses activitats plàstiques,
matemàtiques, de lecto escriptura, de psicomotricitat, angles... va ser un
projecte ampli amb una durada d’un mes i mig on varem treballar intensament
aquest tema des de totes les seves vessants.
Finalment hem de parlar de l’aprenentatge entre
iguals i de la seva importància ja que moltes de les propostes s’han resolt
de manera cooperativa. A més remarquem la col·laboració familiar ja que no
hem d’oblidar que la família és el primer agent educatiu i és important que
treballi en col·laboració amb l’escola, i que la relació sigui bi
direccional.
|
k) Previsió de temporalització
|
És un
projecte que va durar des de la segona setmana de curs fins al final del mes
d’octubre (mes i mig aproximadament), s’han treballat les tres àrees inter
relacionades, i la durada de les activitats ha estat d’uns 45 minuts
aproximadament, excepte les de plàstica i les de psicomotricitat que han
estat una mica més extenses.
|
l) Procediments i criteris d’avaluació
|
L'avaluació serà formativa:
s’avaluarà el desenvolupament i la participació dels nens i nenes al llarg de
les sessions i el seu procés d’aprenentatge. El procediment i el resultat
s’avaluarà en funció de les capacitats pròpies de cada alumne.
El paper de la mestra és de mediadora, de guia i ajuda en el desenvolupament de les
activitats i prenen un pes important les famílies que han col·laborat molt
activament en aquest projecte.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada