dimarts, 29 de maig del 2012

Fitxa mini projecte 2.3

Hola companys/es!
Ja arribem a la recta final i iniciem la nostra última PAC de l'assignatura. Us desitjo molta sort a tots i que sobretot continuem aprenent els uns dels altres, com hem anat fent al llarg d'aquesta assignatura tant interessant.
Us adjunto la meva fitxa resum del projecte que he desenvolupat, que tot i que la teniu al fòrum així podeu fer un altre cop d'ull. Va ser un projecte que vaig dur a terme a l'inici d'aquest curs escolar amb un grup de P4, espero que us agradi!!


a)    Títol:
Tots som iguals, tots som diferents.
b)   Agents personals i tecnologia mediadora
Aprenents: 21 alumnes de la classe de P4 A, els pops, de l’escola Pla de Mar
Mediadora: Tutora de l’aula. Raquel Jiménez
Tecnologia:  Pel que fa a la tecnologia que intervindrà en aquest procés d’aprenentatge comptem amb el buscador Google i el Youtube, així com el Power Point.
c)    Problema de partença i descripció del problema
Descripció: Varem iniciar el curs amb una nova incorporació, en Saâd, procedent del Marroc, sense escolaritat prèvia i sense cap tipus de noció sobre català ni castellà. Això ens va portar a parlar sobre les diferents procedències que teníem a l’aula (França, Equador, Marroc, República Dominicana, Espanya i Bolívia). Vam voler aprendre més coses sobre aquests països per veure si encara que tots som iguals fem coses diferents i tenim costums diferents. Vam convidar a les famílies que ens expliquessin els seus costums i entre tots vam anar descobrint els diferents menjars, cançons, balls, robes, idiomes... Després vam mirar al youtube alguns balls i els vam intentar reproduir, i vam buscar imatges al Google sobre els diferents menjars i robes...
Finalment va sorgir la necessitat de compartir el nostre treball amb l’altre grup de P4 per tal de presentar millor a l’alumne nou, així que vam decidir fer un Power Point de fotos de cada país a mode de recull del que havíem après, per tal de desprès exposar-ho.
Terminologia de Jonassen:
- Estructuració: El problema és clar i està ben estructurat. Tot i que l'objectiu és conegut, podríem solucionar el problema mitjançant diverses vies ja que no té una única solució.
- Complexitat: Pot generar certa dificultat degut a que els alumnes són petits i s’estan iniciant en el procés de lecto - escriptura, per tant necessiten sovint ajuda per cercar i escriure paraules.
- Especificitat de camp: Es tracta d'un problema ben situat i contextualitzat.
d)   Com plantegen el problema els aprenents
En tractar-se d’un projecte ja no cal dir que hem partit dels interessos dels infants, ja que com he exposat abans tot va venir amb la incorporació d’un alumne nou a l’aula. Per tant afronten aquest tema amb il·lusió i motivació. Com plantegem el problema als aprenents per tal que els sigui significatiu: un  cop vam realitzar el projecte ens va sorgir la necessitat de comunicar tot el nostre treball a l’altre grup d’alumnes de P4 per tal que coneguessin millor a l’alumne nou, ja que comparteixen determinades activitats amb ell. Així que l’activitat de realitzar el power point va sorgir d’una necessitat de comunicació d’aula i per tant van estar molt motivats i engrescats amb la proposta.
e)    Context (de l’activitat i dels aprenents)
L’activitat està emmarcada en una classe de P4 de 21 alumnes on hi ha 6 alumnes immigrants de procedències diverses. L’índex de participació de les famílies és molt elevat i els alumnes estan acostumats a treballar per projectes ja que no tenen llibre de text. El projecte es va desenvolupar a l’aula ordinària i a l’aula d’informàtica de l’escola, així com també a la biblioteca on es troba una pantalla amb projector i hi ha més espai pel moviment.
f)     Característiques cognitives, emocionals, actitudinals i físiques dels aprenents.
-Cognitives: és un grup heterogeni, amb diferents nivells d’aprenentatge. En general el grup és molt actiu i participatiu, contínuament estan conversant entre ells i compartint experiències viscudes.
- Actitudinals: els alumnes estan molt il·lusionats i motivats en totes aquelles activitats i el treball per projectes, tenen una bona disposició i una actitud positiva cap a les activitats que hi plantegem.
g)   Competències a assolir o demostrar. Objectius de forma operativa.
- Aprendre a tenir iniciativa.
- Treballar en equip de forma i de forma cooperativa.
- Aprendre a ser i a actuar d’una manera cada vegada més autònoma.
- Respectar les diferents costums i folklores
- Conèixer eines i recursos TIC.
- Expressar idees i opinions.
h)   Continguts
-       Vocabulari relacionat amb el tema
-       Utilització correcte de les TIC
-       Respecte cap a les diferents costums dels països treballats.
-       Treball cooperatiu
i)     Previsió de la seqüència d’activitats, orientació, descripció de la previsió del paper mediador de les TIC.
Les activitats segueixen l’estructura d’un projecte. Inicialment partim del que sabem i el que volem saber i a partir d’aquí i amb l’ajuda i col·laboració de les famílies busquem informació sobre els països de procedència dels nostres companys/e d’aula i els comparem amb els costums que tenim nosaltres aquí.
A partir de les exposicions que fan les famílies convidades (roba, menjars, música, balls...) va augmentant l’interès dels infants per conèixer més coses i això fa que sorgeixi la necessitat que busquem aquestes coses a la web. Per tal de realitzar-ho busquem imatges al Google i busquem vídeos i cançons al Youtube,
Per tal de fer un recull amb tot el que hem après i poder transmetre-ho a l’altre grup de P4 decidim crear un Power Point (amb ajuda de la tutora). En aquest projecte les TIC han jugat un paper important ja que ens han ajudat a aprofundir sobre els conceptes treballats i a exemplificar a la perfecció el títol d’aquesta proposta: tots som iguals i a l’hora tots fem coses diferents.
j)     Fonamentació psicopedagògica del disseny i vinculació amb els continguts. En què et bases per decidir aquest problema i aquestes tasques? Quina investigació empírica ho recolza?
En aquest projecte, com en qualsevol alt res parteix dels interessos dels alumnes ja que es una proposta que es consensua a l’aula, es tria per votació i ells estan implicats en ella des del seu inici. Així doncs, en aquest sentit, suposem que es compleix la premissa bàsica per que es doni un aprenentatge significatiu: partir dels interessos dels infants.
En tractar-se d’un projecte d’educació infantil hem de dir que es treballen les tres àrees de forma interrelacionada, i que en aquesta fitxa explicativa ens hem centrat en explicar amb més detall les activitats relacionades amb les TIC, però realment en aquet projecte estan incloses activitats plàstiques, matemàtiques, de lecto escriptura, de psicomotricitat, angles... va ser un projecte ampli amb una durada d’un mes i mig on varem treballar intensament aquest tema des de totes les seves vessants.
Finalment hem de parlar de l’aprenentatge entre iguals i de la seva importància ja que moltes de les propostes s’han resolt de manera cooperativa. A més remarquem la col·laboració familiar ja que no hem d’oblidar que la família és el primer agent educatiu i és important que treballi en col·laboració amb l’escola, i que la relació sigui bi direccional. 
k)    Previsió de temporalització
És un projecte que va durar des de la segona setmana de curs fins al final del mes d’octubre (mes i mig aproximadament), s’han treballat les tres àrees inter relacionades, i la durada de les activitats ha estat d’uns 45 minuts aproximadament, excepte les de plàstica i les de psicomotricitat que han estat una mica més extenses.
l)     Procediments i criteris d’avaluació
L'avaluació serà formativa: s’avaluarà el desenvolupament i la participació dels nens i nenes al llarg de les sessions i el seu procés d’aprenentatge. El procediment i el resultat s’avaluarà en funció de les capacitats pròpies de cada alumne.
El paper de la mestra és de mediadora, de guia i ajuda en el desenvolupament de les activitats i prenen un pes important les famílies que han col·laborat molt activament en aquest projecte.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada